Over Met masker en zwaard: de toneelspelers spelen goed toneel want Johan heeft niet door welk dubbelspel ze… spelen. In eerste instantie doet hij zelfs mee met hun theaterstukje, tot hij te laat merkt dat de val zich rondom hem sluit. Lukt het Johan de hebzuchtige mannen alsnog te ontmaskeren terwijl twee deernes vechten om zijn been. Vallen er doden? Ja. Over De terugkeer: enerzijds bewondering voor het geleverde werk, de moed waarmee Biddeloo met realisme de verhalen dagelijks voedde. Anderzijds struikel je met de extra hedendaagse kennis over de vele anatomische fouten waardoor eerder de kwantiteit dan de kwaliteit boven komt te staan. Het terugkeerverhaal is er zelf met de haren bijgetrokken. Over Excalibur: Johan dopt de boontjes van de nieuwbakken koning en gaat in Parcefals plaats op zoek naar Excalibur, het mythische zwaard. Petje af voor de onwaarschijnlijke bestorming in strook 06, titanenwerk voor een artiest die dagelijks twee stroken aflevert. Wanneer Biddeloo kiest voor longshots is hij sterk. Bij close-ups ben je minder onder de indruk. Heroïsme gekoppeld aan een vleug duistere magie, dit laatste blijft gelukkig beperkt. Over De watermolen: romantiek en drama. Vindt Johan eindelijk de ware liefde? De auteur houdt er rekening mee dat eens een zwervende held zich ergens nestelt, hij alle verdere avonturen beknot. Op elk plaatje valt grafisch wel iets op aan te merken. En toch zit Biddeloo aan het hoogtepunt van zijn kunnen: gewaagde perspectieven, widescreen overzichtsplaatjes, dynamische poses. Bovendien in 34 pagina’s zo veel vertellen, je krijgt een rijkgevuld boek voorgeschoteld. Over De samoerai: door schipbreuk komt Johan op een galeischip terecht vol slaven, Eén van hen is de samoerai. “Staat de hooggeëerde ridder toe dat Yorimoto de deur voor hem opent?” Het zijn niet de eerste woorden die de Japanner declameert, ze tonen wel zijn overtuigingskracht en kondigen een zekere onverzettelijkheid en vastberadenheid aan. Een mythisch avontuur begint waarbij een nieuwe vriend/handlanger opduikt, ideaal om nog meerdere avonturen mee te beleven. Biddeloo legt in een scène mooi de edele Japanse smeedkunst uit om de zwaardvechter van het ideale wapen te voorzien. Spannend, met af en toe een komische noot, verbroederend, één van de beste Rode Ridders. En over De kluizenaar van Ronceval: na een wekenlange reis bereikt de Rode Ridder de bergpas van Ronceval in de Pyreneeën. De wedergeboorte van het Roelandslied, de seingevende hoorn die alle naburige kastelen oproept om hulp te komen bieden. Biddeloo levert een groots spektakel af met heroïsche interventies en laffe reacties. Krijgt Johan iedereen op eenzelfde lijn? Het betere Sword & Sorcery-werk uit Johans geschiedenis.
31-12-2020

7/10

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *