Over Het straalgas-mysterie: Pom geniet van het moment om de vele taksen in het land te bespotten (plaat 3). Een dappere bewaker (plaat 5)? Brigitte Bardeau landt op Melsbroek (4). Een nationale zangvedette: Kees Kotser (8). Is een crooner een kreuner? Wat is het verschil tussen een gekeeld varken en een schlagerzanger? Je gaat naar de kapper maar iemand anders neemt per ongeluk jouw jas mee. De boeven zijn wel erg dom, in plaats van het bijzondere apparaat van Bert af te pakken waarmee ze gewichtloos werden gemarteld. Een vechtscène, stijve harken die niet dynamisch kunnen bewegen (plaat 33), het zit Pom niet in de vingers. Een Piet Pienter lezen, een lijdensweg. Over De barbier van Bombilla: respect voor Pom die wel oog heeft om verschillende poncho’s te tekenen (platen 19-20-21) in verschillende motieven. Enkel met zijn arceringen maakt de artiest indruk. De rest is zo plat dat tweedimensionaliteit hierin nooit volume zal krijgen. En het verhaal? Van hot naar her crossen, steeds in dezelfde rondjes draaiend. Over De verborgen schat: het simplisme uit Wie zoekt , die vindt, een hoogtepunt uit Jommekes carrière, wordt hierin niet geëvenaard. Enkel de sleutelscènes wanneer Piet de puzzelstukjes bij elkaar past, levert enige opwinding op. En eventueel ook de gearceerde nachtscènes, waarbij Pom minutieus streepjes weet te zetten. Van een ambachtsman gesproken. En over De vloek van Toetan Kanon: één van de bekendste regionale tekenaars, geliefd in Antwerpen en ver daarbuiten op de parking. Hij is één van de meest steriele tekenaars die zijn verhalen steeds laat terugvallen op ontvoeringen, verkeerde en/of gestolen uitvindingen of revoluties waar Piet Pienter, Bert Bibber en zelfs Susan erbij betrokken geraken. Zo rolbestigend.
31-12-2020

5,5/10

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *