Een bekend jazz label draagt eenzelfde naam, dus je kan vermoeden dat er enigszins muziek zit in deze Blue Note. De ondertitel is explicieter: de laatste uren van de droogleggingen die stinkt naar de schimmige periode van illegale alcohol en excessieve ondergrondse criminaliteit. Dit gebundelde tweeluik volgt de wederopstanding van een bokser en de geboorte van een legendarisch gitarist. Talent komt altijd wel bovendrijven, niet? Edoch, zelfs al erkennen misdaadbonzen de deugden van iemands noeste arbeid, uiteindelijk denken ze maar aan één ding: hoe kunnen ze ‘hun waar’ uitbuiten en voor de commerciële kar spannen? Bovendien, eens exclusief heb je geen bewegingsruimte meer. De bokser en de gitarist zullen het aan den lijve ondervinden. De film die Mariolle en Bourgouïn presenteren heeft wat weg van Crossroads, het verkopen van de ziel aan de duivel om eeuwige roem te bereiken. Alleen is hier de duivel er eentje van vlees en bloed, eentje die steeds aan de touwtjes trekt. Stijlkundig leunt Bourgouïn aan bij Mikaël (straf zelfs, hij draagt dezelfde voornaam), een groezelig zwartwit aangevuld met Bonin-kleuren. Alleen mist hij die finesse om de languitgerokken figuren helemaal tot leven te wekken. Blue Note, een intrigerende striproman.
15-04-2021

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *