Het grappige, of eerder pijnlijke, is dat het beste gedeelte uit deze bundel de vier pagina’s zijn van het kortverhaal In de ruimte. Weinberg duidelijk onder invloed van Edgar P Jacobs in een toch wel aangenamere klare lijnstijl. Helaas maakt de oerlelijke mechanische lettering alles kapot. Over Viking connection: Albert Weinberg mag dan buiten de lijntjes kleuren en afwijken van de gebruikelijke inkleurmethodes, het resultaat is bij wijlen dan wel realistisch, de platen zes en zeven schreeuwen om een zonnebril om niet verblind te worden. Het spionageverhaal met de drugkoeriers lijkt zo ontsproten uit het brein van James Bond-scenaristen. Taaie materie. Over Target: in navolging van de toenmalige B-films, een getormenteerde Dan Cooper die de traumatische gebeurtenissen uit het voorgaande deel moeilijk kan verwerken. Ondanks Weinbergs nobele intenties kan de auteur het niveau van de gemiddelde B-film helaas niet overstijgen. Over Silver Fox: als het Dan niet is die met een trauma te kampen heeft, steekt iemand anders wel de kop op. Op zich geen probleem, tenzij die het eskadron in gevaar brengt. Gelukkig is Dan op zijn hoede en lost de superpiloot het mysterie op. B-film-materiaal. En over Dragon Lady: een van de betere Dan Coopers. Dan die valselijk beschuldigd wordt terwijl hij net iemand anders voor verder onheil wil vrijwaren. Met niet te veel vliegtuigscènes belandt Dan in de jungle. Een overlevingstocht begint. Jammer dat Weinberg zo snel werkt en vaak inconsequent is. Plaat 20 toont aan hoe het gezicht van Larry en Dan voortdurend verandert. En gebruik niet het excuus van de verschillende invalshoeken. Lang geleden dat je nog zo’n ‘goeie’ Dan Cooper gelezen had.
06-01-2021

4/10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *