Slecht bronmateriaal maakt de onzuiverheid van de tekeningen nog nadrukkelijker. De beeldkwaliteit is lamentabel. Over In de schaduw van de Thughs: Biddeloo slooft zich uit met massascènes. Een Robin Hoodachtige vrijbuiter probeert naar de hand van de kasteelvrouwe te dingen. De ontsnappingsscène met de beul lijkt zo uit een Errol Flynn-film geplukt. Drama, liefde, jaloezie, heb- en eerzucht, overmoed. Allemaal compact in dit 61ste deel. Over Het sprekende zwaard: wil je een zwijgzame partner? Blijf dan uit de buurt van het sprekende zwaard. Babbelziek staat het jou in nood bij! Twee oude bekenden duiken op: Bahaal en Galaxa. Duisternis en licht. Kwaad en goed. Helaas onvoldoende om een goed verhaal af te leveren. Over De Walkure: een robbertje vechten en heldendaden als ‘gewone sterveling’ verrichten in het Germaanse godenrijk, Johan is van alle markten thuis, al zal hij nooit ‘Als marktkramer werd ik geboren’ zingen. Grootse liedjes duren niet lang en door het drinken van de beker der vergetelheid verliest de Ridder zijn geheugen. En jij? Ben jij dit verhaal even snel vergeten? Over Het dodenschip: geen idee hoe de vastgebonden Marivoniq op platen 79, strook 1 en 82-2 weet recht te staan, maar de kruk doet dienst. Robuust en ruw tekenwerk van Biddeloo, rekening houdend met het dagelijks afleveren van twee stroken, is de realisatie ervan telkens toch een huzarenstuk. Toch zeker wanneer er massascènes mee gemoeid zijn. Twee ‘romantische’ honden vechten om een been, voor een keer gaat Johan er niet mee heen. Zombies of niet, Het dodenschip vaart wellicht een laatste keer uit. Over Het adelaarsnest: niet Hitlers optrekje staat hier centraal, wel de plek waar menig boef zich in de bergen verschanst en een kind gevangen gehouden wordt. Mission Impossible voor Johan? Neen, with a little help from my friends. Neen, from my former enimies. Krachtdadig optreden is de boodschap. Over Het Nimfenwoud: terug in Camelot met Merlijn die Johan naar het Nimfenwoud stuurt. Loopt Treebeard daarin rond? Of is het Shelob, de spin uit The Lord of the Rings. Biddeloo schurkt maar al te graag aan bij het fantastische van fantasy.
01-07-2021

6/10

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *