Over De absorbant: oei, dacht je even dat Standaard Uitgeverij, Studio 100 en Ketnet meteen verenigden voor een nieuw origineel concept, blijkt dat NachtWacht al sinds 2015 op het kleine scherm haar plek had opgeëist. Weer een stuk jeugdcultuur gemist. Dat ontbreken van enige voorkennis is nefast om je in te leven in het wereldje dat hier opgevoerd wordt. De uit het ijle opduikende hoofdpersonages krijgen geen vorm in dit eerste deel, je moet absoluut al afleveringen (seizoenen) van de reeks gezien hebben. Als objectieve lezer mis je affectie en zelfs sympathie voor de karakters, daarin gaat scenarist Peter Van Gucht de mist in. Het functionele tekenwerk van Steve Van Bael kan daar niets aan verhelpen. (5/10) Over De zwarte stormdemon: een doelpubliekstrip die de magie van een televisiereeks naar papier probeert om te zetten in de hoop jongeren alsnog naar boeken te doen grijpen. De missie slaagt weliswaar, maar vergeet deze menslievende insteek. Uiteindelijk is het slechts een commerciële overweging om zich aan de succes-kar te spannen. Steve Van Bael kwijt zich naar beste vermogen van zijn taak en geeft de lezers wat ze verwachten: herkenbaarheid. Dit tweede deel, een Zwarte stormdemon in een glas water.(5/10) Over Queen Halloween: Dertig pagina’s lijkt te weinig om de confrontatie met Queen Halloween fatsoenlijk uit te diepen, Peter Van Gucht mag dan succesauteur zijn, de veelschrijver neemt te veel hooi op de vork om boeiende scenario’s af te leveren, getuige dit derde deel. Vlak, te gezocht en nihilistisch, er bang van wakker liggen doe je niet. Steve Van Bael moet in sneltempo de klus klaren, afgaande op het ritme brengt hij het er goed van af. Nachtwacht, een trendgevoelige doelgroepstrip. (5/10)
29-09-2019

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *